ГЛАВА 1. ВСТУП
Єгипетська і грецька геометрії являються шедевром прикладної математики, фундаментом математичної думки.
Одним із основоположників античної геометрії по праву вважається Евклід. Головним вкладом його в геометрію,
викладеному в "Началах," є: аксіоматичний метод доведення - твердження, які приймаються без доведення;
евклідова побудова - схема, яка складається із алгоритму та його доведення.
Евклідова побудова визначає набір допустимих інструментів (лінійка, циркуль) та множину
допустимих операцій (примітивів), які можна виконати з їх допомогою. Важливим є питання повноти системи
евклідових примітивів при умові скінченності числа операцій. Архімед, у свій час, запропонував (коректну)
конструкцію для задачі трисекції кута у 60° додавши нові примітиви. У деяких випадках вивчається обмежений
набір примітивів. Доведення неповноти системи евклідових примітивів прийшло з розвитком алгебри.
Вплив геометрії Евкліда був настільки сильним, що інших нових формулювань геометрії не було запропоновано
аж до Декарта, який, ввівши систему координат, зумів виразити геометричні задачі алгебраїчно і перейти до вивчення
плоских кривих вищих порядків і ньютонівського аналізу. Декартові координати дозволили значно підвищити обчислювальні
можливості геометричних задач. З'явилась можливість описувати геометричні об'єкти за допомогою алгебраїчних рівнянь,
що розширило можливості їх дослідження і поставило нові питання обчислювальності. Розв'язанням цих питань серйозно
займались такі геніальні математики, як Гаус та Абель. У своїй докторський дисертації Гаус показав, що у будь-якого
алгебраїчного рівняння існує принаймні один корінь (основна теорема алгебри). Абель у 1828 році взявся за розв'язання
питання про те, чи можна знайти корінь будь-якого алгебраїчного рівняння, скориставшись тільки арифметичними операціями
і здобуттям коренів n-ої степені, і довів, що цього зробити не можна.
Задача визначення кількісної міри складності була сформульована лише у 1902 році Лемуаном, який систематизував
евклідові примітиви таким чином: поставити одну ніжку циркуля в дану точку, поставити одну ніжку циркуля на дану
пряму, провести коло, сумістити ребро лінійки з даною точкою, провести лінію. Загальна кількість таких операцій
називається простотою побудови. Це визначення близьке до часової складності алгоритму, хоча у ньому
відсутній функціональний зв'язок між розміром вхідних даних (числом заданих точок і ліній) для геометричної
побудови і її простоти. Лемуану вдалось покращити евклідовий розв'язок задачі про круги Аполонія з 508 кроків
Евкліда до 200 кроків. Але Лемуан не звернув увагу на нижні оцінки складності алгоритму. Гілберт на обмеженій
моделі розглядав такі побудови, які можна виконати за допомогою односторонньої лінійки і шкали. Але не усі евклідові
побудови можна виконати за допомогою цього набору інструментів. Розглядаючи координати побудованих точок як деяку
функцію f від заданих точок, Гілберт сформулював необхідну та достатню умови обчислювальності
f з використанням рівно n операцій здобуття квадратного кореня. У 1972 році Джордж Мор
показав, що будь-яку побудову, яка здійснюється за допомогою циркуля і лінійки, можна виконати лише циркулем у
випадку, коли шукані об'єкти визначаються точками. Тобто висувається ідея моделювання, за допомогою якого будь-яку
операцію, у якій бере участь лінійка, можна замінити скінченим числом операцій циркуля.
Лемуан й інші математики вивчали не лише часову складність евклідових побудов, але й підіймали питання
про об'єм простору, необхідний для цих побудов.
Передісторія назви "Обчислювальна геометрія". Вперше офіційно на російській мові ця назва з'явилася із
виходом у видавництві "МИР" 1982 року монографії Фокса А. і М. Пратта "Вычислительная геометрия. Применение в
проектировании и производстве ", де йшла мова про задачі геометричного моделювання. А через шість років по тому у
тому ж видавництві російською мовою вийшла монографія М. Шеймоса та Ф. Препарата з тією ж назвою, але в якій іде
мова про аналіз оцінок складності та побудови ефективних комбінаторних алгоритмів для розв'язання геометричних задач.
Парадокс пояснюється просто: як один, так і інший напрями народилися недавно і їх становлення та інтенсивний
розвиток протікали одночасно, обидва напрямки мають глибокі геометричні корені і безпосередній зв'язок із ЕОМ. На
сьогоднішній день за першим напрямком закріпилась назва - "Геометричне моделювання", за іншим лишилась назва
"Обчислювальна геометрія".
Означення 1.1 Обчислювальна геометрія - це наука, предметом дослідження якої є аналіз та побудова ефективних
алгоритмів розв'язання геометричних задач, оцінки їх складності в рамках теорії алгоритмів.
-
Застосування.
Обчислювальна геометрія має широке коло застосувань. Це робототехніка, проектування СВІС , бази даних, дослідження операцій , теорія керування, комп'ютерна графіка та ін.
-
Основні класи задач:
У відповідності з природою геометричних об'єктів можна вділити 5 основних класів задач:опуклість, перетин, геометричний пошук, близькість, оптимізація.
Окрім цього, по способу обробки виділяють три типи задач:
1) пошук підмножини. Задається набір об'єктів, необхідно знайти підмножину, яка задовольняє певній умові. Наприклад: пошук найближчої пари. Характерним для таких задач є те, що не треба створювати нових об'єктів.
2) обчислення. Необхідно обчислити деякий геометричний параметр на заданій множині об'єктів. Наприклад: визначити максимальну (мінімальну) відстань між точками. Тут вимагається наявність математичних можливостей реалізації алгоритму.
3) розпізнавання. Задача розпізнавання пов'язана з двома попередніми типами. Якщо в Задачі А обчислення треба знайти величину параметра а, то в зв'язаній з нею задачі розпізнавання треба дати відповідь ДА/НІ на питання: " Вірно, що а>а" ?" . опуклість, перетин, геометричний пошук, близькість, оптимізація.
- Приклади задач які розв'язує ОГ.
- задача комівояжера на евклідовій матриці, побудова мінімального кістякового дерева, вилучення невидимих ліній, лінійне програмування.
- Напрямки обробки зображувальної інформації:
розпізнавання образів, обробка зображень, комп'ютерна графіка.
1) основна задача розпізнавання образів полягає у перетворені уже існуючого зображення на формальну зрозумілу мову символів. Розпізнавання образів є сукупність методів, які дозволяють отримати опис зображення поданого на вхід, або віднести задане зображення до якогось класу. (сортування пошти, медична діагностика і томографія)
2) обробка зображень розглядає задачі, в яких вхідні і вихідні дані є зображеннями.( передача зображень разом із погашенням шумів і стискання даних, перехід від одного типу зображень(напівтонового) до іншого ( каркасного), контрастування різних знімків, також синтез існуючих зображень у нові).
3) комп'ютерна графіка створює зображення у випадку, коли початковою є інформація не зображувальної природи. Наприклад, візуалізація експериментальних даних у вигляді графіків, гістограм чи діаграм, вивід інформації на екран у комп'ютерних іграх, синтез сцен для тренажерів.
- Напрями комп'ютерної графіки:
1) ілюстративний, який можна розуміти починаючи з пояснень (візуалізації) результатів експерименту і закінчуючи створенням рекламних роликів.
2) саморозвиваючий - КГ повинна обслуговувати свої потреби, розширюючи свої можливості та удосконалюючи їх.
3) дослідницький, в якому інструментарій КГ починає грати роль, яка подібна тій , яку у свій час зіграв мікроскоп.